Det var en gång en godisfabrik…

Från fabriken på Brynäs har det sedan 50-talet spridits ljuvliga dofter över staden, men nu är det annat än godis som ska locka Gävleborna till området. Här satsar Gavlegårdarna på att skapa Gävles mest spännande stadsdel, med gröna fasader, träd på taken, bilfria gator och norra Sveriges största laddhubb. Området förvärvades redan 2014, och 2017 togs identitet och kommunikationsplan fram. I takt med att området färdigställs och människor börjar flytta in behövde planen ses över, och det blev tydligt att det saknades ordentliga styrdokument för de som arbetar med att sätta platsvarumärket Godisfabriken på kartan.

Tillsammans med Property Passion har jag tagit fram en varumärkesstrategi samt kommunikationskonceptet ”…och allt däremellan”, som skapar nyfikenhet och utan att säga exakt vad, berättar att det finns väldigt mycket att upptäcka i Godisfabriken.

Under arbetet med de strategiska delarna blev det uppenbart att även områdets visuella identitet behövde lyftas. Logotypen skulle behållas men i övrigt har alla delar setts över med målet att man inte bara ska känna igen Godisfabriken, utan också känna FÖR. Det betydde bland annat en positiv och välsmakande färgpalett som också tar större plats i kommunikationen, uppdaterade typsnitt samt ett mönster som anspelar på godisregn. Alltihop förpackades i tydliga grafiska riktlinjer som nu ligger till grund för allt som ska produceras.

< TILLBAKA 

I samarbete med Property Passion.

Previous
Previous

Bryggeriet i Bromma

Next
Next

Larsen Cognac